Saturday 4 January 2014

Pengembaraan dan Percutian berTafakkur Bahagian 3

Dengan Nama Allah swt ~

Alhamdulillah ~ semasa di Perak hari tuh, kami sempat "menziarah" haiwan-haiwan di Zoo Taiping, Perak. Ini kali kedua aku pergi ke sana. Dulu dah pernah pergi tapi tak sempat nak hayati. Hahaha. Dulu itu zaman muda, sekarang ini zaman Remaja. :) hehe ~ Jadi, persoalan sebenar kita ialah, "Apa hikmahnya di Zoo Taiping ?" :D Haaaaaaa... Banyak Ooo hikmahnya. Sekarang saya akan utarakan sebanyak yang mungkin (^_^)

Aku tak nampak pun hat ni Y_Y Bila masa wujud ?

Bermulanya kami di Zoo Taiping, perlula beli tiket dulu ~_~ Kalau tak beli tiket sampai bila pon tak boleh masuk. Hahaha.. Setelah itu, dengan izin Allah swt, kami memasuki Zoo. :) Kami tak naik kereta api tuh, sebab kami rasa tak dapat FEEL laa kalau naik kereta api tu. Mana best pong. >.<

Tiket <3 hewhew

Mehhh, kami ada kaki. Kami jalan ja laa :P

Kemudian, daku melihat kelibat burung di awangan. SubhanAllah, banyaknya tidak terkira. Cantiknya tidak terucap. Apa yang aku dapat daripada burung-bunrung tersebut ? Sungguh, aku belajar banyak benda daripada burung tersebut. Bayangkan kawan-kawan, si burung yang tidak memiliki apa-apa persediaan, keluar mencari rezeki di hadapan. Dia makhluk Allah swt, mungkin kita klasifikasikan dia sebagai TIDAK BERAQAL tapi, sifat Tawakkal dan percaya kepada Tuhannya, MENGALAHKAN sifat tawakkal kita. Ia percaya Tuhannya akan memberi rezeki padanya. Lalu, ia membuka sayapnya dan terbang mencari rezeki tersebut. Apa boleh kita duduk sahaja dan menunggu rezeki itu datang ? Ya. Memang boleh, tetapi ianya lambat dan bergantung pada Irodah (Kehendak) Allah swt. Kita, manusia biasa, hamba pula tu, tetapi sering kita lupakan Tuhan kita. Kadang-kadang kita berusaha sampai lupa tentang kewujudan Tuhan Yang Maha Berkuasa. Kita lupa tawakkal. Kita ingat jika kita berusaha, kita PASTI akan dapat, tetapi, kita lupa, yang membuat keputusan adalah Allah swt, Tuhan kita. :) Lalu dengan cara bagaimana kita ingin mendapat keputusan (pengakhiran) yang baik ? Dekat dengan Dia sepertimana Si Burung dekat dengan Allah swt. Bagaimana burung dekat dengan Allah swt ? Ia senantiasa berzikir, mengingati Allah swt. Dek kerana itu, ia keluar dari sarangnya (usaha) untuk mencari rezeki untuk dirinya dan keluarganya, hanya bekalan tawakkal. Adakah kita lebih hebat dari burung kecil itu ? :) Rasanya kita masih belum setanding dengannya.

Kenapa kita tiada sifat tawakkal seperti burung ?

Kemudian, kami teruskan perjalanan kami dan lihat si monyet pula. Haha. Tak pasti sama ada monyet atau orang hutan atau "babun" atau kera atau apa sahaja ~_~ Aku lihat sama sahaja. Haha. Mungkin kerana kecetekan ilmuku. Melihat binatang itu, aku terfikir, adakah mereka selalu begini ? Mereka sentiasa berada dalam kumpulan, seperti satu kelompok keluarga. Bagaikan satu tali ikatan. Mereka makan bersama. SubhanAllah, sesungguhnya dengan cara ini, ia dapat membina satu ukhwah yang KUAT. Tetapi, kenapa manusia begitu jahil sehingga mahu memutuskan ukhwah ? Adakah kerana mereka diberi AQAL atau kerana mereka TIDAK MENGGUNAKAN AQAL dengan sempurna ? :) Mungkin si monyet lebih beraqal daripada manusia :'). Di situ juga, kami lihat ada orang beri makan kepada para monyet, kera, orang hutan dan sebagainya itu. Haha. Si Anas (my fren) nak juga cuba, baling-baling, ehmmm, tak dak rezeki monyet tu rasanya. Hahaha. Abid cuba juga kot. Tak pasti. Tapi memang rezeki monyet tu la, dapat gak makan. Haha. Yang paling kelakar sekali bila Abid kata "Woi, ada monyet (atau sewaktu dengannya) terlepas, sat aku nak tangkap." Kami terpinga-pinga. "Haa, dapat dah", tangan Abid memegang Anas. hahaha. Kurang asam punya kawan. Anas apa lagi @!#!@#!@ laa kat Abid tuh. Hahaa. Jangan marah Anas naih, satgi hilang berat badan. >.< Banyak kali Abid sakat Anas, dia selalu kata ada bintang terlepas dan seterusnya dia pegang Anas dan berkata "Dapat dah" haha. Biasalah. Bila lagi nak meramah dan melawak dengan kengkawan, iye tak ? Ini antara senarai haiwan yang kami lihat dan ada juga yang Anas jadi "mangsa" dan bahan lawak. Kesian Anas. Melawak ja noh ? :)

Kenyang makan ?

Dok ngendap buah ler tuu

Adakah ukhwah mereka lebih hebat dari kita ?

Ini namanya beruang

Kongsi-kongsi la makanan tu ye ?
Bagi peminat RunningMan, ketahuilah, ini BUKAN Kwang Soo
Ini Kuda Belang

Ini Unta. Import punya.

Kami juga ada melawat Sang Buaya, namun ia sangat mengecewakan. Ia langsung tak bergerak. Bila disuruh bergerak, ia tak buat apa-apa. Sehinggakan Si Abid berkata "Woi !! Bergerak arr, aku bayar mahal-mahal nak tengok hang. Hang tak mau bergerak pulak. Bergerak arr.". Seriously, Abid bengang ja masa tuh. Apa boleh buat ? Itulah buaya. Mungkin kita lihat buaya ni mempuyai sifat yang Malas. Mehhh, sama macam manusia. Bahkan manusia lebih MALAS. Lalu, kenapa kita hairan lihat binatang itu semua sedangkan sifat binatang tu sendiri ada pada kita ? :) Sepatutnya kita PELIK dengan diri kita, bukan binatang tu. (Seriously, aq sendiri TERASA dan BERASA dengan statement nih). Namun, kami tetap bersyukur kerana buaya tu tak "mengamuk". Hahaha. Tapi, ada satu istilah Melayu yang berbunyi "Buaya Darat". Sampai sekarang aku tidak tahu kenapa "Buaya" disamakan dengan "Player" a.k.a PlayBoy. Ehmm, perlukan research lagi nih. Tak mengapa. Nanti kita tanya buaya sama-sama OK ? :)

Woi ! Bangun woi ! Bergerak la !!!

Setelah itu, kami teruskan berjalan, dengan qudrat yang masih ada. Kami pergi tengok bintang yang sangat popular pada setiap era zaman Melayu. Err, kecuali zaman dahulu kala laa, iaitu binatang yang diberi nama, Khinzir atau Babi atau Nangoi. Tak silap saya, ada jenis JOKUT kot. Yang tu, berjanggut .. err, tak pasti. Haha. Tetapi, bintang tu antara binatang yang PALING AKTIF dekat Zoo Taiping, bahkan memenangi PINGAT BINATANG PALING AKTIF 2013 di Zoo Taiping. Hebat tak hebat si bintang nih. Mana tidaknya, setiap kali kami pergi "ziarah" binatang tu, ia akan buat "CATWALK" atau mungkin kita lebih prefer kepada "PIG_WALK", dengan ekornya yang bergerak-gerak ke sana ke sini, kiri kanan. SubhanAllah, aktif sungguh !. Walaubagaimanapun, kita kena ingat, walaupun nama binatang ni kita selalu guna untuk mencarut, memaki, mengutuk dan sebagainya, kejadiannya juga ada hikmahnya. Mungkin saya tak dapat mencari sebanyak yang mungkin kebaikan babi dari segi sainstifik tetapi, ia digunakan dalam beberapa ubatan, namun jika dinilai dari segi agama, Allah swt telah mengharamkan khinzir ini daripada kita makan, atau sebagainya hanya kerana ingin menguji keimanan kita, sama ada kita mahu melanggar perintahNya atau menuruti arahanNya. Ini terpulang kepada kita, yang mempunyai aqal yang sihat.

Kami juga ada menziarahi Pak Belang, namun, kami hanya lihat ia "MENGUAP" sahaja, Haha. Mungkin ia agak keletihan pada malam hari kot. Hihihi. Pada si harimau, kita dapat lihat sifat gagah dan beraninya. :) Itulah sifat yang perlu ada pada diri setiap muslim. Namun, adakah kita segagah harimau ? Segarang harimau dalam mempertahankan syariat ? Rasanya, mungkin yang ada tetapi banyak yang tiada. Ayuh ! Kita jadi Harimau Islam, bukan Harimau Malaya yang kian tumbang, Hahaha. Harimau masih tidur agaknya (masuk bola pulak).

Alololo.. comeynya >.<

Kemudian kami melihat kecerdikan si burung Kakak Tua. SubhanAllah, petahnya ia berkata-kata "Hello". haha. Kami tak daoat ziarah si ular, Azzam beriya-iya nak lihat ular, tapi tak berjaya, yang berjaya hanya lihat orang pegang ular. Satgi (Sekejap lagi) saya cerita. Kami ada juga terjumpa dengan binatang yang bernama Walabi. Guru Pengiring kami, iaitu Sir Afif bermadah pujangga : "Kecik-kecik Walabi. Mai besar Wahabi, bila pedas, jadi Wasabi." (atau seperti mana yang diucapkan). Hahaha. Kami gelak ja dengar ayat Sir tu. Sungguh mendalam. Apa-apapun, aku tak dapat nak lihat Walabi tuh. Huhuhu. "Bilis" Merah (aku taktaw nama sebenar, pakai tulis apa yang aku dengar) pun tak dapat jumpa. Kami gelarnya dengan Iblis Merah. Haha. Namun, banyak ilmu yang aku dapat. Ada juga tertengok si kucing hutan. Pergerakannya sering berulang. Pergi ke sana, ke sini, tiada henti. Itu semua kehendak Allah swt. :) Begitu juga dengan manusia. Kadang-kadang manusia ni selalu buat sesuatu benda yang sama. Contohnya macam maksiat. Manusia sering melakukan maksiat, berulang kali. Namun caranya yang berbeza. Kadang-kadang dia buat maksiat dengan mulut (mengumpat), kadang-kadang dengan tangan, tetapi hakikatnya tetap maksiat. Mengapa tiada berhenti ? :) Tunggukan amaran dari Allah atau tunggu pintu taubat TERTUTUP ? Fikir-fikirkan lah ~

Hello ??

Mehhh, tak larat ulang-alik dah

Ahhh ~ Setelah letih berjalan, ambil gambar tengah "hutan", kami pun menuju ke jalan keluar. Kat situ kami ada nampak kawan-kawan perempuan sekelas a.k.a budak putri. Amboyyyhh, sakan tangkap gambar dengan ular. Tabikk kepada orangorang yang berani pegang kepala ular, dan bahagian lain ular tuh. Hahaha. Mungkin mereka ada baca doa apa-apa nak bagi ular tu "TUNDUK" dengan mereka. hihihi. Apa-apa pun, kesian dekat Azzam. Dia nak tengok ular, Bila dah tengok, tak sempat nak pegang pula. Ehmm, tak pa, nanti klu ada REUNION, kita pergi zoo lagi. Hehe ~

Gambar budak putri pegang tak dak. So, balun gambar ni la. Hahaha

Akhir sekali, kami bergambar bersama ~ actually ada banyak lagi gambar, tapi, aku sempat nampak yang ini sahaja. Mungkin yang ini sahaja yang diupload. :)

Ceyyy, muka "COM" jaa. Means, muka masam jaa. >.<

Perasan tak ? Semua senyum ~ Aku pon senyum dan nak tergelak. Maybe sebab tukang ambik gambar tu dok kira 1,2 *flash Y_Y Hahaha (^_^)
Jadi, akhir sekali, hamba, memohon maaf kepada semua orang yang mungkin terasa dengan penulisan ini. Tapi, kita selesai kat luar la noh ? Hehe ~ Terima Kasih kepada yang sudi membaca. :D

Jadilah harimau dalam keberaniannya,
Jadilah badak sumbu dalam keteguhannya,
Jadilah ular dalam kelincahannya,
Jadilah zirafah dalam ketinggiannya,
Jadilah burung dalam tawakkalnya,
Jadilah manusia dalam kesempunaan tugasnya,
Jangan jadi seperti haiwan dalam kekurangannya.

Paham-paham sendiri la ye ? :)

Wallahu'alam

Selesai bahagian 3.

2 comments:

KakiBlog