Thursday 23 January 2014

Mari Belajar dari Alam (Bulan)

Alhamdulillah, puisi ni ku telah siapkan beberapa detik waktu yang lalu. Namun, tanpa keizinanNya, aku tidak dapat publish puisi ini secepat mungkin. Dengan izinNya, aku dapat publish pada hari ini. Puisi ini aku tulis khas untuk kita semua. Ia merupakan permintaan seorang rakan kepadaku. :) Semoga bermanfaat buat kita.

Fenomena Bulan ~ Apakah Hikmahnya ?

Dengan Nama Allah ~ penaku bergerak ~

Bulan Yang Indah (^_^) Apakah Hikmahnya ?

Oh Bulan,
Tiap kali mataku menatapmu,
hatiku menjadi sebak,
Mengenangkan nasibku tidak sepertimu,
dalam Ketaatan kepada Yang Berhak (Allah swt).

Duhai Bulan,
Engkau ditugaskan menyinari alam,
menggantikan matahari pada waktu malam,
Engkau adalah pantulan daripada Sang Mentari,
mengagihkan cahaya mengikut arahan Ilahi.

Betapa indahnya mu Wahai Bulan

Wahai Bulan nan Indah,
Mengapa aku tidak secantik engkau dalam adabiyah ?
Tidak juga seindah engkau dalam beribadah,
Engkau mentaati Tuhan tanpa resah,
tiada juga berasa susah dan gelisah,
Alangkah indahnya dirimu jika ada orang yang lihatmu dengan Hikmah.

Oh Bulan,
Sungguh, aku melihat engkau sangat tekun dalam beribadah,
Mengelilingi bumi tanpa terngadah,
Tiada pula engkau berasa lelah,
Kerana engkau lakukan ikhlas demi Allah,
Alangkah ruginya diriku ini,
Setiap malam menanti dirimu,
Namun, tiada pula aku mengerti hakikat dirimu,
Yang sangat Suci berbanding diri Hina ini.

Tunjukkan aku Hikmahmu !!!

Duhai Si Bulan,
Para saintis mencarimu dalam segenap sudut,
mengkaji tentangmu dari perihal makhluk,
Tanpamu tiada air pasang surut,
maka, terjejaslah kualiti air kepada makhluk.

Ketahuilah wahai insan yang membaca puisi ini,
Bulan itu lebih mentaati TuhanNya berbanding kamu,
Ia mengelilingi bumi pada setiap waktu,
Mencari Keredhoaan Yang Satu,
Namun kamu ??
Adakah kamu mengelilingi Tuhanmu selalu ? (beribadah kepada Dia)
Atau kamu melarikan dirimu daripada Dia itu ?
Sungguh malangnya nasibmu andai tidak mendekati tuhanmu,
Bagaikan pohon mati yang jatuh ke tanah tanpa mutu.

Adakah akan jatuh bulan itu ke atas kita nanti ?

Wahai Bulan yang Indah,
Sungguh engkau sangat mentaati Ilah,
Bergerak di atas paksi dengan tiada salah,
Namun suatu hari nanti,
Engkau tetap akan jatuh,
Menimpa bumi hingga hancur musnah,
Saat itulah digelar hari Qiyamah,
Yang ditunggu seluruh Ummah.

Dulu, ku anggap engkau adalah Tuhanku pada waktu malam,
Namun semua itu meleset kerana engkau dilinguni alam (spt. awan),
Sedangkan cahaya Tuhanku tiada apa dapat halanginya,
Jadi, ternafilah engkau sebagai Tuhan Yang Maha Sempurna.

Kehidupan Bulan ~ Seperti kita BUKAN ??

Sungguh, tatkala ku melihatmu Wahai Bulan,
Ku lihat diriku kemudian,
Engkau bermula dari TIADA,
muncul sedikit demi sedikit,
dan menjadi Sempurna,
Kemudian, engkau hilang beransur-ansur,
Hingga satu tahap, engkau HILANG TIADA,
Begitu juga dengan kami si manusia,
Kami ini TIADA pada mula,
kemudian diciptakan oleh Yang Maha Esa,
dilahirkan oleh Ibu Tercinta,
dibesarkan dari kecil hingga dewasa,
Hingga satu saat berkurangnya daya,
Dari berkuasa hingga tiada,
Sampai satu tahap, AKU TIADA,
Mati dipangkuanNya (Inilah yang diharapkan, iaitu Husnol Khotimah).

Oh Bulan yang berseri,
Setiap kali aku melihat engkau,
Aku ternampak kelibat bintang-bintang di sekeliling engkau,
Mereka ada dalam menemani engkau,
Namun, tak selalu aku melihat mereka dengan engkau,
Apakah ini alamat kawan-kawanku ?
Mereka ada di saat kegemilanganku,
tetapi, adakah mereka akan ada di saat kejatuhanku ?
Oh, malangnya diriku ini jika mempunyai kawan sebegitu.
Aku mahu sahabat seperti matahari,
Sentiasa memberi hingga mati,
Itulah takrif sahabat sejati,
Melindungi diri (sahabat) selagi ada denyutan nadi.

Bintang dan Bulan

Sungguh Bulan,
Engkau tiada berguna tanpa Mentari (matahari),
kerana cahaya engkau hasil pantulan daripada Sang Suria dini hari,
Begitu juga nasibku ini,
Tiada berguna tanpa Tuhan Yang Maha Suci,
Aku tidak akan diciptakan tanpa Ar Rahman,
Tetapi, mengapa aku tidak mahu bersyukur kepadaNya, Tuhan Sekalian Alam,
sedangkan Dia beriku segala-galanya ??

Oh Bulan,
Andai aku dapat memegang engkau,
Akanku peluk diri kau,
Engkau selalu menemaniku di saat aku berasa risau,
tidak lupa juga di ketika aku berasa hiba,
Aku harap engkau akan menemaniku setiap masa,
Namun, engkau hilang pada siang hari,
Aku mencari engkau separuh mati,
tetapi, aku hanya menemui jalan mati,
Lalu, kepada siapakah aku mahu lapangkan hati ini ?

Curahkan kepada Tuhanmu segala isi hatimu (^_^) 

Jawapannya ~
Kepada Allah lah, Tuhan Hakiki,
Aku mencari Dia tiada henti,
mengingati Dia di dalam hati,
Aku sering meluahkan perasaanku kepada Dia dini hari,
agar dapat menyenangkan hati ini,
Sungguh, tiap kali aku mengingatiNya,
Hatiku terasa ringan sekali dengan KalimahNya,
Dadaku hilang sebak dek keranaNya,
Bahkan telah bergetar jantungku takutkanNya,
Kemudian ku ketahui,
Dia Maha Melihat, Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui,
Aku berpaling dari engkau (bulan) untuk mencari Dia (Redho Allah swt),
supaya hatiku tiada lagi kekosongan atau berasa hampa,
kerana, Aku ada Dia di sini (dunia) dan di sana (akhirat),
Dialah Tuhanku Azza Wajalla.



Sekian, setakat inilah puisiku kali ini,
Dibuat untuk setiap hati yang mengingati mati,
Namun, mengingati Dia tanpa henti,
Membuatkan hatimu Tiada MATI,
kerana senantiasa HIDUP di sisi Ilahi,

Syukur kepada Allah swt atas Ilham yang diberikan kepadaku. Moga ditambahkan lagi (^_^) Aamiinnn.

Wallahu'alam.

Sinarilah Alam ini dengan Cinta kepada Allah dan Rasul.

No comments:

Post a Comment

KakiBlog