Sunday 5 January 2014

Adakah kita golongan yang Bersyukur atau ... Kufur ?

Dengan Nama Allah swt ~ Keyboard aku ditaip ~

Allahu ~ Kadang-kadang aku merasa hairan dengan diriku, bahkan kawan-kawanku, bahkan seluruh manusia. Kita diberi segala kesempurnaan baik zohir atau batin, namun kita masih lupa pada Dia. Lupa untuk bersyukur kepada Dia. Tak faham ? Tak apa, aku terangkan.

Alhamdulillah adalah ucapan ringkas tanda Syukur kepada Allah swt

Allah swt beri kita segala-galanya. Dia sentiasa sayang kepada kita. Buktinya : -

1. Dia berikan mata untuk melihat KebesaranNya.
2. Dia berikan kita telinga intuk mendengar KalamNya.
3. Dia berikan kita mulut untuk berzikir MengingatiNya.
4. Dia berikan kita aqal untuk berfikir tentang KeagunganNya.
5. Dia berikan kita tangan untuk memegang AmanahNya.
6. Dia berikan kita kaki untuk pergi ke RumahNya.
7. Dia berikan segala-galanya untuk kita menyembahNya.

Kelebihan Bersyukur

Namun, kita masih INGKAR terhadap perintahNya bahkan MELANGGAR laranganNya. Persoalannya, Kenapa ? Mengapa ? Mengapa kita terlupa tentang apa yang Dia berikan ? Adakah kita terlalu alpa dan asyik dengan keseronokan yang sementara ini ? :') Aku tiada jawapannya. Hanya engkau yang mampu menjawabnya, Gunakan aqal mu duhai rakan ! :)

Allah swt telah mengetahui tentang keberadaan orang-orang yang bersyukur yang bilangannya sangat sedikit sekali. Allah swt berfirman : -

"Katakanlah, 'Dialah yang menciptakan kamu dan menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani bagi kamu. (Tetapi) sedikit sekali kamu bersyukur'" (Surah Al Mulk : Ayat 23)

Kita ni tak pernah rasa cukup dengan apa yang Allah beri. Sebab tu kita sentiasa MISKIN. Miskin Ilmu, Miskin Harta, Miskin Anak, Miskin segala-galanya. Kenapa ? Kerana tidak bersyukur.

Allah swt berfirman :
Dan (ingatlah) tatkala Tuhan kamu memberitahu : "Demi sesungguhnya ! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu,dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar, sesungguhnya azabKu amatlah keras" (Surah Ibrahim : Ayat 7)

Itu pointnya. Bersyukur. Tanda syukur bagaimana ? Jika mempunyai wang yang lebih, maka sedekahkanlah orang yang memerlukan. Jika kamu mempunyai ilmu, maka sedekahkanlah (kongsilah) kepada orang lain. Bahkan sekecil-kecil sedekah adalah senyuman kamu. :') Dan sekurang-kurangnya, jika engkau mendapat sesuatu nikmat, maka ucaplah ALHAMDULILLAH. :')

Sebenarnya, aku ada satu cerita pendek di sebalik kisah Syukur ini. Hari tu, aku ada "mengadu" dekat kawan aku, yang aku semakin kurang IDEA dan ILHAM, tatkala aku ingin membuat POST di BLOG aku. Aku rasa ini semua ujian kepadaku. Mungkin Allah swt mahu aku sentiasa ingat padaNya. Tanpa Dia, aku tidak memperolehi ILHAM dan IDEA. Jadi, setelah aku mengadu hal tersebut, kawan aku dengan muda menjawab "Adakah anda tergolong dalam kalangan orang yang tidak bersyukur? Tepuk dada tanya Iman. Soal diri tanya nafsu.". lepas daripada ayat tu, hatiku terus tersentak, mulutku terkelu, tidak dapat mengucap apa-apa, jariku terkedu, tidak bisa menaip walau sepotong ayat. Aku kembali istighfar. Allah swt memberikan aku sedikit Ilham pada posting aku yang lalu, tetapi aku "LUPA" untuk bersyukur kepadaNya. Hamba apakah aku ini ? Inilah aku, hamba yang selalu melakukan dosa dan kesalahan. Tetapi, tiada berhenti mencari KeAmpunan. Akulah Hamba Allah yang HINA. :') Bermulanya detik itu, aku mendapat ILHAM untuk buat Posting tajuk nih. Thanks to my Frenz deh :) Banyak membantu ~ Alhamdulillah . .Aku juga mula sedar akan keberadaan aku. Anda bagaimana ? Adakah anda terdiri daripada golongan yang berSyukur atau Kufur ? Syukurlah sesuatu nikmat itu walaupun sedikit, kerana ia pemberian dan rahmat daripada Allah swt. Tambah-tambah bagi orang yang sempurna pancaindera anggota badan. Kenapa kita tidak mahu sujud kepada Allah swt yang memberi kita segala kesempurnaan ini ? Mungkin kita anggap kesempurnaan adalah apa yang mencukupi pada ZOHIR. Kita lupa kesempurnaan BATIN kita, atau lebih TEPAT kita sebut Kesempurnaan Kerohaniaan. Roh itu yang menggerakkan jasadm dengan izin Allah swt. :) Tiada Roh, maka Tiadalah pergerakan pada Jasad, Sempurnanya Roh, maka cantiklah Jasad.

Fahami Pesanan ini

Akhir sekali, Allah swt berfirman : -

"Sungguh, Kami telah menciptakan manusia dari setetes mani yang bercampur (pensenyawaan) yang Kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan), karena itu Kami jadikan dia mendengar dan melihat.(2). Sungguh, Kami telah menunjukkan kepadanya jalan yang lurus ; ada yang bersyukur dan ada yang kufur. (3)" (Surah Al Insaan : Ayat 2-3)

Apa yang engkau kufurkan lagi ? Apa yang engkau tunggu lagi daripada berubah ? Tidakkah engkau berasa "gentar" dengan kalam Tuhanmu yang bermaksud : -

"Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan ?" (Surah Ar Rahman : Ayat 13 dll)

Mendustakan nikmat Tuhan, bukankah itu sifat orang yang Kufur ? Kufur terhadap Nikmat Allah swt.

Semoga kita dijauhkan dari perkara tersebut. Jika kalian perhatikan dari mula hingga akhir penulisan ini, semua persoalan yang bermain di minda, semuanya telah dijawab oleh Allah swt di dalam Al Quran. Yang penting cara kita OLAH dan FAHAM apa yang dimaksudkan oleh Ayat Quran itu. Fahami Al Quran, maka engkau akan Faham hakikat kehidupan engkau sebagai seorang hamba.

Aku menasihati bukan tanda aku BAIK, tetapi tanda aku mahu jadi baik bersamamu. Aku hanya hamba. Andai tersilap kata, terkasar bahasa, ku pohon maaf dari mu, dan KeAmpunan dari Tuhanku. Wallahu'alam.

Alhamdulillah ~

Alhamdulillah, Syukur Ke Hadrat Allah kerana aku bisa menyempurnakan Posting ku ini.

Yang Hina,
Si Hamba yang tidak terlepas dari dosa.

No comments:

Post a Comment

KakiBlog